تجاری سازی فناوری در شرکتهای دانش بنيان
تجاری سازی فناوری در شرکتهای دانش بنيان
محمد باشکوه1 مهتا عزیزی2
1) دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه محقق اردبیلی
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
تجاریسازی فناوری بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و بنابراین شرکتهای دانشبنیان بهعنوان زاینده نوآوری، از اهمیت ویژهای برخوردارند. در این شرکتها سود، نتیجه تجاریسازی ایدههای جدید و نوآورانهای است که از تعامل میان سرمایههای دانشی و منابع فیزیکی ناشی میشوند. عدم توانایی لازم جهت تجاریسازی و پیادهسازی دستاوردهای پژوهشی در محصولات و فرآیندهای جدید و عرضه آنها به بازار، یکی از نقاط ضعف عمده کشورهای درحال توسعه در فرآیند صنعتی شدن است. یکی از چالشهای شرکتهای دانشبنیان در ایران نیز بهبود دادن فرآیند تجاریسازی فناوری است.
روش پژوهش حاضر، توصیفی_تحلیلی و روش گرداوری اطلاعات کتابخانهای میباشد؛ لذا نتایج پژوهش عوامل تاثیرگذار در تجاری سازی فناوری را برجستهتر میکند، از اینرو، سرعت تجاریسازی از طریق تعداد و زمان سریعتر، دستیابی به محصولات جدید مهمترین عامل تأثیرگذار در عملکرد تجاریسازی فناوری است. همچنین به ترتیب عوامل وسعت فناوری با استفاده مؤثر از اختراعات ثبت شده و دانش فنی، آینده بازار و دامنه بازار از دید خبرگان درجات اهمیت بعدی را کسب نمودهاند.
کلمات کلیدی :
تجاری سازی
فناوری
شرکت دانش بنیان