تحلیل وضعیت صنعت گردشگری استان ایلام

سارا نظری1 عباس آزادی2

1) دانشجوی کارشناسی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام. ایلام. ایران
2) استادیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام. ایلام. ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهم ترین ارکان اقتصادی و خدماتی جهان تبدیل شده است. به صورتی که بسیاری از کارشناسان توسعه از این صنعت به عنوان محور توسعه پایدار نام می برند. بر این اساس در این تحقیق سعی می شود به بررسی تحلیلی- توصیفی عوامل موثر بر صنعت گردشگری در استان ایلام را مورد مطالعه قرار دهیم. بر اساس بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته شده، شهر ایلام به دلیل حاکمیت بافت عشایری و سنتی، دارای عرصه فرهنگی فردگرایی، قوم مداری، ارزش ها و سنت های خاص خود است که مهاجرت روستائیان و عشایران به آن باعث شکل گیری چنین بافتی شده است. نحوه زندگی شهروندان ایلام، تفاوت فرهنگی با دیگر شهرها، جاذبه ها و محرک های اصلی گردشگری فرهنگی (بافت عشایری و فرهنگ و رسوم خاص خود) از مهم ترین محرک های گردشگری فرهنگی گردشگران شهر ایلام است. استان ایلام در بازه زمانی سال 1390 تا 1396 با نوسانات شدید گردشگری، ابتدا کاهشی سپس افزایشی به صورت محدود را شاهد بوده که می توان علت آن را نبود زیر ساخت های مناسب در استان و نبود سرمایه گذاری های قابل توجه و نبود تیم مدیریتی کارآمد عنوان کرد، در سال 1396 تا 1398 شاهد یک نوسان بسیار محدود تعداد گردشگران در استان هستیم و از سال 1398 به بعد روند نمودار گردشگری سیر کاهشی شدیدی را تجربه کرده که از آن دوره زمانی به بعد شاهد بروز بیماری کرونا و تاثیر آن بر سفرهای خانوادگی و کاهش تعداد قابل توجه گردشگری در استان بودیم، که از طرفی آمار و داده های گردشگری استان در مقایسه با آمار کشوری در این بازه زمانی روند مناسبی را طی نکرده است که لازمه آن توجه جدی مسئولان مربوطه در زمینه های مختلف گردشگری در استان است.
کلمات کلیدی : گردشگری توسعه استان ایلام فرهنگ و آداب و رسوم