تأثیر کارآفرینی سبز و مدیریت کیفیت جامع بر موفقیت پایداری کسب وکار خرد
تأثیر کارآفرینی سبز و مدیریت کیفیت جامع بر موفقیت پایداری کسب وکار خرد
بهمن خداپناه1 مهدی عبدالعظیمی هریس2 منظر حسين زاده جناقرد3
1) دکتری تخصصی کارآفرینی - مدرس و محقق کارآفرینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران:
2) دانشجوی کارشناساسی ارشد، رشته مدیریت کسب وکار - بازاریابی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران:
3) دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی – تولید و عملیات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مقدس اردبیلی، اردبیل، ایران:
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
هدف تحقیق حاضر رابطه بین کارآفرینی سبز و مدیریت کیفیت جامع بر موفقیت پایداری کسب وکار خرد در استان اردبیل است. تحقیق یاد شده از لحاظ هدف هدف كاربردي و ازنظر نحوه گردآوري اطلاعات توصيفي - همبستگي و نظر اجرا میدانی و از نوع الگوي معادلات ساختاري بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان ارشد کسبوکارهای خرد در استان اردبیل است 200 کسب وکار خرد در استان اردبیل وجود دارد. جامعه آماری، که حدود 146 نفر است و با توجه به حجم اندک جامعه و در نظر گرفتن ضرورت امر در راستای گردآوری اطلاعات از تمامی اعضای جامعه آماری، همه آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخابشده است در این تحقیق برای گردآوری دادههای موردنیاز، از سه پرسشنامه استاندارد استفادهشده است. اطلاعات جمعآوریشده تا بر اساس آن رابطه بین متغیرها برای آزمون فرضیه های تحقیق بررسی شود. داده های جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند. نتایج حاکی از این تحقیق در فرضیه 1؛ تأثیر کارآفرینی سبز از بُعد محیطی بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.88 و آماره t آزمون نيز 9.88 بهدستآمده است بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه2؛ تأثیر کارآفرینی سبز از بُعد اقتصادی بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.84 وآماره t آزمون نيز 8.84 بهدستآمده است. بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه 3؛ تأثیر کارآفرینی سبز از بُعد اجتماعی بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.94 و آماره t آزمون نيز 7.94 بهدستآمده است. بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه 4؛ تأثیر حمایت مدیران ارشد بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.74 وآماره t آزمون نيز 9.98 بهدستآمده است. بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه 5؛ تآثیر مشارکت کارکنان بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.98 و آماره t آزمون نيز 9.98 بهدستآمده است. بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه 6؛ تأثیر بهبود مستمر بر موفقیت کسب وکار فوق برابر 0.75 وآماره t آزمون نيز 8.75 بهدستآمده است بنابراين فرضیه فوق تأیید میگردد. در فرضیه 7؛ تأثیر تمرکز بر مشتریان بر موفقیت کسب وکار خرد برابر 0.99 و آماره t آزمون نيز 7.99 بهدستآمده است.
کلمات کلیدی :
کارآفرینی سبز
مدیریت کیفیت جامع
کسب وکارهای خرد.