نقش مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی بر چرخه عمر مشتریان

نقش مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی بر چرخه عمر مشتریان

نسرین عزیزیان کهن1 نجمه رضاسلطانی2 افرا محرمی3

1) دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیل،
2) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیل،
3) داانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیل،

محل انتشار : اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی بر چرخه عمر مشتریان در سطح اماکن ورزشی استان اردبیل بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان (مراجعه کنندگان) اماکن ورزشی استان اردبیل بود که با استفاده از فرمول کوکران و از طریق روش نمونه گیری خوشه ای و دردسترس تعداد 410 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی مدیران و ارزش چرخه عمر مشتری نوری روش و همکاران (1400) بود که اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون های هم بستگی پیرسون و رگرسیون ساده در نرم افزار SPSS نسخه 24 در سطح آماری 0/05≥p مورد تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد بین تمامی مولفه های مهارت های ارتباطی مدیران و چرخه عمر مشتریان از نظر آماری رابطه معناداری وجود دارد (0/001=p). همچنین مولفه های مهارت های ارتباطی مدیران بر چرخه عمر مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارند (0/001=p)، به این صورت که مولفه های مهارت های عمومی مدیران تا 44 درصد، مهارت سخنوری مدیران تا 38 درصد، مهارت گوش دادن فعال مدیران تا 36 درصد، مهارت تفسیر و شفاف سازی صحبت های مخاطب مدیران تا 44 درصد، مهارت سوال پرسیدن مدیران تا 51 درصد، مهارت بازخورد مدیران تا 50درصد و مهارت تشویق و تحسین مدیران تا 58 درصد می تواند بر چرخه عمر مشتریان تاثیر داشته و آن را پیش بینی نماید؛ بنابراین یکی از عوامل رشد سطح مشتری گرایی توجه به مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی می باشد و در این جهت به مدیران اماکن ورزشی توصیه می شود به اهمیت این موضوع واقف بوده و جهت افزایش چرخه عمر مشتریان، توجه ویژه ای به ارتقای مهارت های ارتباطی خود داشته باشند.
کلمات کلیدی : مهارت ارتباطی چرخه عمر مشتری اماکن ورزشی اردبیل