ملاحضات پایداری اقتصادی کارآفرینی اجتماعی در ورزش

سید امیر اجاق1 ایمان بخشوده نیا2

1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
کارآفرینی را می¬توان به عنوان مجموعه¬ای از فعالیت¬ها تعریف نمود که به دنبال ایجاد بازار جدید و فروش محصولات می¬باشد. اما کارآفرینی اجتماعی که تلفیقی از ایده¬های نو و خلاقیت است به دنبال حل و فصل یک مشکل اجتماعی می¬باشد و از این طریق قصد دارد رفاه اجتماعی بهتری را برای شهروندان رقم بزند. اما ذکر این نکته اهمیت دارد که حل کردن مشکلات اجتماعی نیاز به پایداری اقتصادی دارد و ورزش به جهت اینکه می¬تواند از لحاظ جمع¬آوری کمک¬های مالی در این امر نقش بزرگی را ایفا نماید. به همین جهت هدف مطالعه حاضر بررسی ملاحضات پایداری اقتصادی کارآفرینی اجتماعی در ورزش بود. روش تحقیق مطالعه حاضر ترکیبی از بررسی مطالعات مروری، تحقیقات آنلاین و تحلیل¬های عمیق بود که بدین منظور محققان با بررسی وب¬سایت¬های سازمانی و گزارشات رسانه¬ای توانستند کارآفرینان اجتماعی در ورزش را شناسایی نمایند و سپس فعالیت¬های اجتماعی که مشکلی را در جامعه حل و فصل نموده بود را دسته¬بندی و چهارچوب¬بندی نمایند. درنهایت پنج مطالعه مروری و دوازده کارآفرین اجتماعی در ورزش مورد بررسی عمیق قرار گرفتند. یافته¬¬های تحقیق نشان دادند که باشگاه¬ها و سازمان¬های بزرگ ورزشی مانند فدراسیون¬ها و باشگاه¬های فوتبال نقش بسیار پر رنگی را در حل کردن مشکلات اجتماعی در راستای اهداف اجتماعی سازمان ملل دارند و در کنار این موارد ورزشکاران و مربیان مشهور نیز به سهم خود با کمک¬های مالی می-توانند بخشی از مشکلات اجتماعی جامعه را حل نمایند و رفاه اجتماعی بهتری را رقم بزنند. در دل یافته¬ها نشان داده شد که برگزاری فستیوال¬های اجتماعی با حضور ورزشکاران مشهور و با هدف دریافت کمک¬های مالی، برگزاری جوایز مالی-اجتماعی توسط سازمان¬ها جهت مشارکت خیرین، موسسات مالی و بانکی و جمع¬آوری کمک¬های مالی برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد حساسیت اجتماعی برای افراد غنی توسط مربیان مشهور، ایجاد کارگاه¬های صنعتی و مشارکت افراد به صورت داوطلبانه مانند بازسازی وسایل ورزشی مستعمل و ارسال رایگان آن به مراکز ورزشی نقش بسزایی در رفاه اجتماعی ملت¬های استرالیا، آلمان، هلند و لهستان داشته¬اند. بنابراین می¬توان اظهار داشت که احساس مسئولیت در مقابل جامعه توسط سازمان¬های ورزشی و ورزشکاران و مربیان مشهور می¬تواند سهم بزرگی در رفاه اجتماعی داشته باشد و میزان خلاقیت و همچنین مسئولیت¬پذیری را برای سایر افرادی که توانایی مالی دارند را رقم بزند. پیشنهاد می¬شود مربیان و ورزشکاران ایرانی و البته سازمان¬های ورزشی از این موضوع نهایت بهره را ببرند.
کلمات کلیدی : اقتصاد امور خیریه ورزشکاران مشهور مربیان مشهور