روابط بین سواد رسانه ای، سرسختی روانشناختی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس کودکان استثنایی شمالغرب کشور

روابط بین سواد رسانه ای، سرسختی روانشناختی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس کودکان استثنایی شمالغرب کشور

اکبر باشکوه1 حسن باشکوه اجیرلو2 شیرین نادری جاوید3

1) استادیار، دانشگاه پیام نور، نویسنده مسئول
2) دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی
3) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma3.ir)
چکیده :
چکیده پژهش هدف و زمینه: با عنایت لزوم بهره مندی معلمان مدارس قرن جدید از رسانه های اجتماعی هوشمند و مبتنی بر وب از یک سو و شرایط حاکم بر فرایندهای یاددهی و یادگیری کودکان استثنایی از سوی دیگر، پژوهش حاضر به بررسی روابط بین سواد رسانه ای، سرسختی روانشناختی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس کودکان استثنایی شمالغرب (استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) کشور می پردازد. روش شناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مشتمل بر تمامی معلمان مدارس کودکان استثنایی در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 774 نفر می‌باشند. مبتنی بر فرمول کرسجی و مورگان، تعداد 171 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از طریق لینک ایجاد شده در شبکه های اجتماعی شاد ، تلگرام و واتساپ گزینش و پرسشنامه های استاندارد سواد رسانه ای (فلسفی، 1393)، شبکه های اجتماعی (جهانبانی، 1397) و سرسختی روانشناختی (کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده هنرمند، 1377) را تکیمل نمودند. نتایج: یافته ها مبیّن آن است که بین سواد رسانه ای، سرسختی روانشناختی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس کودکان استثنایی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد؛ بدین معنی که نحوه و ميزان استفاده از شبکه های اجتماعی توسط معلمان مدارس کودکان استثنایی مابه ازایی از سواد رسانه ای و ویژگی سرسختی روانشناختی آنان می باشد. بحث: با امعان نظر به نتایج می توان اظهار داشت که در مدارس نوین امروزی بهره مندی معلمان مدارس کودکان استثنایی از سواد رسانه ای، ضمن فراهم نمودن موجبات درک عمیق آنان از رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی، کاربست آنها در فرایند یادگیری را نیز تسهیل خواهد کرد.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: سواد رسانه ای سرسختی روانشناختی شبکه های اجتماعی معلمان کودکان استثنایی.