واکاوی راهکارهای مشارکت محوری درسندتحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن

واکاوی راهکارهای مشارکت محوری درسندتحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن

ابراهیم شیخ بهائی1 جهانبخش رحمانی2

1) دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2) استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma3.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش واکاوی راهکارهای مشارکت محوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن بود. با رویکرد تحقیق کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل متن سند) داده ها و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. حوزه پژوهش، متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بود (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی جلسات سالهای 1389 و 1390). به شیوه هدفمند، فصل هفتم سند تحت عنوان هدف های عملیاتی و راهکارها انتخاب و با استفاده از شیوه کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مفاهیم مرتبط با مشارکت محوری استخراج و دسته بندی شد. نتایج کدگذاری ها نشان داد که دو راهکار مشارکت محوری در سند تحول بنایدین آموزش و پرورش ایران در راستای جهانی شدن عبارتند از: 1-مدرسه محوری 2-تسهیل اجتماع محوری می باشند. با توجه به نتیجه به دست آمده می توان استدلال کرد که در صورت عملیاتی شدن راهکارهای سند، این دو هدف در نظام تعلیم و تربیت کشور نقش مهمی در جهانی شدن و هم گامی با تحولات جهانی نقش محوری ایفا می نمایند
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش سند تحول جهانی شدن مشارکت محوری