رهبری و مدیریت در مدارس آینده

زهرا شیرزاده1 عادل زاهد بابلان2 سمانه بالازاده3

1) دانشجوی کارشناسی ارشدعلوم تربیتی،گرایش مدیریت آموزشی،دانشگاه محقق اردبیلی،واحد اردبیل-ایران
2) استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
3) دانشجوی کارشناسی ارشدعلوم تربیتی،گرایش مدیریت آموزشی،دانشگاه محقق اردبیلی،واحد اردبیل-ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma3.ir)
چکیده :
آموزش قلب تپنده توسعه پایدار و هدف های ناظر بر آن است و مدرسه، مهمترین واحدی است که می تواند کیفیت آموزش را افزایش دهد. رسالت اصلی آموزش و پرورش ایجاد و تولید انسان های توسعه یافته است. آنچه در تحقق این رسالت مهم تر است رهبری آموزشی و آموزشگاهی است. رهبری آموزشی به مثابه روح و قلب یک نهاد آموزشی است که بدون آن سازمان آموزشی به یک محل بی خاصیت مقلد و اسرافگرا تبدیل می شود. برخلاف آنچه که گفته اند بسیاری از کمبودها در نظام های آموزشی نشأت گرفته از سوی رهبری آموزشی است. اگرچه تاکنون در خصوص رهبری آموزشی اقدامات مؤثر و چشمگیری از لحاظ رشد کمی انجام شده است اما این مهم از لحاظ نظری هنوز نیاز به پژوهش دارد. مقاله حاضر با مرور ادبیات پیشین و مقالات داخلی و خارجی مختلف، به تشریح مفهوم رهبری، سبک شناسی رهبری، تفاوت رهبری و مدیریت و مهارت های لازم برای رهبری می پردازد.
کلمات کلیدی : رهبری رهبری آموزشی رهبری اصیل سبک شناسی رهبری