مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع

مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع

فرزین باقری شیخانگفشه1 علیرضا محمدی سنگاچین دوست2 آرش عباس پور3 سیده فاطمه حسینی شیوایی4

1) دانشجوی دکترای تخصصی روان¬شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2) کارشناسی ارشد روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3) کارشناسی ارشد روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت زندگی، ذهن¬آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان مبتلا به صرع مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر رشت در سال 1401 بودند. نمونه¬ای به حجم 120 (60 کودک مبتلا به صرع و 60 کودک بدون صرع) به صورت در دسترس انتخاب شد و سپس داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬¬های کیفیت زندگی، ذهن¬آگاهی و حمایت اجتماعی جمع¬آوری شدند. داده¬ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان می¬دهند، کیفیت زندگی، ذهن¬آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع تفاوت معنی¬داری وجود دارد (01/0>p). بر این اساس مشخص گردید، کودکان مبتلا به صرع از کیفیت زندگی، ذهن¬آگاهی و حمایت اجتماعی کمتری برخوردار بودند (05/0>p). با توجه به نتایج به دست آمده می¬توان با اجرای برنامه¬ها و مداخلات، موجب تقویت و افزایش کیفیت زندگی، ذهن¬آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان مبتلا به صرع شد.
کلمات کلیدی : کیفیت زندگی ذهن آگاهی حمایت اجتماعی صرع