مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر

مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر

منیژه عباسی1 جلیل باباپور خیرالدین2

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2) استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکردهای توجهی در دختران و پسران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی به روش علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران و پسران پایه اول تا ششم ابتدایی شهرستان های جلفا، قروه و دهگلان بود. نمونه آماری شامل 212 نفر (107 دختر و 105 پسر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از آزمون عملکرد مداوم (CPT) کامپیوتری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خطای حذف و زمان واکنش بین دختران و پسران تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود دارد (05/0p<)، با این حال در متغیرهای تعداد پاسخ صحیح، تعداد خطای اعلان کاذب، خطای پاسخ زودهنگام، و میزان تغییرپذیری تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0p>). با توجه به یافته ها می توان مطرح ساخت عملکرد های توجهی مرتبط با خطای حذف و زمان واکنش ممکن است نقش متفاوتی در دختران و پسران داشته باشند که نیازمند توجه بیشتر است.
کلمات کلیدی : عملکرد های توجهی دختران پسران.