اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا

اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا

ایمان رضایی1 مهریز شریفی2

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان اوتیسم با عملکرد بالای مدارس استثنایی شهر رشت در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 30 کودک اوتیسم با عملکرد بالا انتتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (کنترل و آزمایش) جایگزین شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رفتار چالش‌انگیز بورک‌تیلور و همکاران (2010) استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آنالیز داده‌ها نشان داد که درمان تحلیل رفتار کاربردی بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بود (05/0<P). بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از تحلیل رفتار کاربردی می‌تواند موجب کاهش رفتارهای چالشی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا شود.
کلمات کلیدی : تحلیل رفتار کاربردی رفتارهای چالشی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا.