کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II و اسکیزوفرنی: مطالعه عصب‌روانشناختی با اجرای آزمون برج هانوی

کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II و اسکیزوفرنی: مطالعه عصب‌روانشناختی با اجرای آزمون برج هانوی

دکتر بهزاد نیک‌زاد1 دکتر نعیمه ماشینچی عباسی2 دکتر تورج هاشمی3 زهرا شعبان پور4

1) عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه پژوهشی علوم زیستی اعصاب (نوروبیوساینس)- مرکز تحقیقات علوم و فناوری زیستی دانشگاه تبریز blsnikzad
2) دکتری علوم اعصاب شناختی و پژوهشگر فرادکتری دانشگاه تبریز- گروه پژوهشی علوم زیستی اعصاب (نوروبیوساینس)- مرکز تحقیقات علوم و فناوری زیستی دانشگاه تبریز - نویسنده مسئول
3) استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
چکیده ازآنجاکه نقایص شناختی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد افراد مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی و دوقطبی دارند، لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی حل مسأله و برنامه‌ریزی در دو بیمار مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی و دوقطبی II بود. در طی این مطالعه که از نوع علّی – مقایسه‌ای بود کارکردهای اجرایی دو فرد حائز اختلالات اسکیزوفرنی و دوقطبی II مقایسه شد. جهت سنجش حل مسأله و برنامه‌ریزی از آزمون برج هانوي استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد بین دو بیمار اسکیزوفرنی با دوقطبی II تفاوت معنی‌دار وجود داشته و عملکرد حل مساله و برنامه ریزی در بیمار اسکیزوفرنی ضعیف‌تر از بیمار دوقطبی II است. مبتنی بر این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مزمن شدن بیماری در بیماران روان¬پریش، می‌تواند موجب تغییرات عصب-زیستی در نواحی فرونتال شده و کارکردهای اجرایی حل مسأله و برنامه‌ریزی را از عملکرد طبیعی خارج کرده با نقص رو برو سازد. بنابراین این بیماران قادر به بررسی ترکیبی از قاعده‌ها و مهارت‌های یاد گرفته شده خود در فرآیند حل مسأله نبوده، بعلاوه در سازماندهی و برنامه‌ریزی کارآمد و توجه از یک فعالیت به فعالیتی دیگر در زمان مناسب دچار مشكل می‌شوند.
کلمات کلیدی : كليدواژه‌ها: اسکیزوفرنی اختلال دوقطبی II آزمون برج هانوی کارکرد اجرایی حل مساله و برنامه¬ریزی