کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی(MDD) و نقصتوجه (ADD): مطالعه عصبروانشناختی با اجرای آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین
کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی(MDD) و نقصتوجه (ADD): مطالعه عصبروانشناختی با اجرای آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین
دکتر بهزاد نیکزاد1 دکتر نعیمه ماشینچی عباسی2 دکتر تورج هاشمی3 زهرا شعبان پور4
1) عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه پژوهشی علوم زیستی اعصاب (نوروبیوساینس)- مرکز تحقیقات علوم و فناوری زیستی دانشگاه تبریز blsnikzad
2) دکتری علوم اعصاب شناختی و پژوهشگر فرادکتری دانشگاه تبریز- گروه پژوهشی علوم زیستی اعصاب (نوروبیوساینس)- مرکز تحقیقات علوم و فناوری زیستی دانشگاه تبریز - نویسنده مسئول
3) استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز
محل انتشار :
اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روانشناسی(cnps.ir)
چکیده :
یکی از آسیبهای جدی به دنبال اختلالات افسردگی اساسی و نقص توجّه، نقایص شناختی است که اهمیت نظری و بالینی اساسی دارد. این پژوهش با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی شامل، انعطافپذیری شناختی، سازماندهی، تخصیص توجه و تغییر آمایه در بیماران مبتلا به اختلالات افسردگی اساسی و نقص توجّه صورت گرفت. این مطالعه از نوع علّی – مقایسهای بود که طی آن انعطافپذیری شناختی، سازماندهی، تخصیص توجه و تغییر آمایه دو فرد حائز اختلالات افسردگی اساسی و نقصتوجّه مورد مقایسه قرار گرفت. آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین در جلسههای انفرادی برای هر دو شرکت کننده اجرا و درنهایت دادهها مورد تحلیل واقع شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین دو بیمار با اختلالات افسردگی اساسی و نقص توجّه تفاوت معنیدار وجود داشته و عملکرد انعطافپذیریشناختی، سازماندهی، تخصیص توجه و تغییر آمایه در بیمار با اختلال افسردگی اساسی ضعیفتر از بیمار حائز اختلال نقصتوجّه است. مبتنی بر این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به موجب نشانههای اختلال و نقص در کارکرد لوب فرونتال از انعطافپذیری شناختی و سازماندهی و توجه پایینی برخوردار بوده، لذا در سازگاری با محیط پیرامون، برنامهریزیهای زندگی و دستیابی به اهداف خود دچار مشکل میشوند.
کلمات کلیدی :
كليدواژهها: افسردگی اساسی
نقصتوجّه
آزمون دستهبندیکارتهای ویسکانسین
انعطافپذیریشناختی
سازماندهی
تخصیص توجه
تغییر آمایه