مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی

مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی

یهزاد ماله میر1 آذین شامی2 زهرا نورافکن3 هانیه کیخسروی4 فاطمه بجروانی5

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اردبیل، ایران.
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اردبیل، ایران.
4) دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ازاد اردبیل، ایران.
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز، ایران.

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
نوجوانی دوره خاصی از زندگی است که در آن ارتباط والدین با فرزندان تغییر می کند و اگر این ارتباط به شیوه درست انجام نگیرد، والدین و فرزندان از هم دور می شوند و فاصله می گیرند. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش آموزان تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 -1401 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 80 دانش‌آموز (40 دانش آموز عادی و 40 دانش‌آموز تیزهوش) که به شیوه ی دردسترس انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌‌های عملکرد خانواده تاویتیان و تست سنجش هوشبهر ریون جمع‌آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان می¬دهد تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه دانش‌آموزان عادی و تیزهوش، ارتباط خانوادگی (472/5=F و 01/0>P)، تعارضات خانوادگی (455/17=F و 01/0>P) وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت در مدارس دوره‌های آموزشی برای اولیاء و مربیان در خصوص نحوه برخورد خانواده‌ها با دانش آموزان تیزهوش برگزار شود.
کلمات کلیدی : تعارضات خانوادگی ارتباط خانوادگی دانش‌آموزان تیزهوش دانش‌آموزان عادی.