بررسی نقش مولفه های ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در سرگردانی ذهنی دانش آموزان

بررسی نقش مولفه های ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در سرگردانی ذهنی دانش آموزان

فریده تیموری1 سمیه پولادی2 پریسا نزهت3 زهرا برزگر گرگری4

1) کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاداسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
2) کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، تنکابن ایران
3) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، پیام نور ارومیه، ارومیه، ایران
4) کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی ارومیه، ارومیه، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
دانش آموزان جهت بهبود عملکرد تحصیلی، نیازمند استفاده از فرایندهای شناختی و عصب¬شناختی هستند؛ براین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفه های ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در سرگردانی ذهنی دانش آموزان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. تعداد 220 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک و دو ارومیه در پاییز 1400 با رروش نمونه گیری دردسترس و با روش برخط (آنلاین) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های سرگردانی ذهنی، مقیاس ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی را تکمیل نمودند. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با نرم افزار spss 19 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی (01/0 > p) و انعطاف پذیری شناختی (01/0 > p) با سرگردانی ذهنی دانش آموزان رابطه منفی وجود داشت. همچنین متغیرهای پژوهش توانستند 21 درصد از واریانس سرگردانی ذهنی را تبیین نمایند. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در کاهش سرگردانی ذهنی نقش داشتند.
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی انعطاف پذیری شناختی سرگردانی ذهنی