بررسی رابطه بین احساس پیوستگی، تاب آوری و ذهن¬آگاهی با خوش¬بینی آموزشی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه

بررسی رابطه بین احساس پیوستگی، تاب آوری و ذهن¬آگاهی با خوش¬بینی آموزشی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه

نیلوفر میکائیلی1

1) استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین احساس پیوستگی، تاب¬آوری و ذهن¬آگاهی با خوش¬بینی آموزشی دانش¬آموزان دختر بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان اردبیل در سال 1401-1400 بود. تعداد 218 دانش¬آموز دختر در پژوهش حاضر شرکت داشتند که به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه خوش¬بینی آموزشی اسچنن-موران و همکاران(2013)، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون(2003)، پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی(1993) و پرسشنامه ذهن¬آگاهی بائر و همکاران (2006) بود. داده¬های پژوهش با نرم افزار SPSS و روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده دراین پژوهش نشان داد که بین احساس پیوستگی با خوش¬بینی آموزشی (82/0=r) و تاب آوری با خوش¬بینی آموزشی (76/0=r) و ذهن¬آگاهی با خوش¬بینی آموزشی (73/0=r) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر سه متغیر احساس پیوستگی، تاب¬آوری و ذهن¬آگاهی توانستند روی هر رفته 21 درصد از واريانس خوش-بینی آموزشی را به صورت معنادار پیش بینی کنند.
کلمات کلیدی : خوش¬بینی آموزشی احساس پیوستگی تاب¬آوری ذهن¬آگاهی