گرایش به خودکشی نوجوانان دختر: نقش سیستم های مغزی-رفتاری، حمایت اجتماعی و نارسایی های شناختی

گرایش به خودکشی نوجوانان دختر: نقش سیستم های مغزی-رفتاری، حمایت اجتماعی و نارسایی های شناختی

سیدمحمود طباطبائی1 فرزانه کیانی2

1) دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سیستم های مغزی-رفتاری، حمایت اجتماعی و نارسایی های شناختی در گرایش به خودکشی نوجوانان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماري شامل كليه نوجوانان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان اسلام شهر در سال تحصیلی 1401-1402 بود (1392 N=) که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای تصادفی 262 نفر از دانش آموزان انتخاب و پرسشنامه های گرایش به خودکشی (اولسون، 1984)، شخصیتی گری ویلسون (1989)، حمایت اجتماعی (شربورن و استوارت، 1991) و نارسایی های شناختی (برادبنت و همکاران، 1982) را تکمیل نمودند. اطلاعات به دست آمده با روش تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها نشان داد ابعاد سیستم‏های مغزی-رفتاری و نارسایی‏های شناختی با گرایش به خودکشی نوجوانان دختر رابطه مثبت و با حمایت اجتماعی رابطه منفی دارند. همچنین طبق یافته ها سیستم‏های مغزی-رفتاری و نارسایی های شناختی به ترتیب 31/0 و 16/0 به طور مثبت و ابعاد حمایت اجتماعی 22/0 به طور منفی تغییرات گرایش به خودکشی نوجوانان دختر پیش بینی نمودند. بنابراین مسئولین مراکز مشاوره مدارس می توانند با استفاده از این نتایج در طرح ریزی درمانی و پیشگیری از گرایش به خودکشی نوجوانان موثر واقع شوند.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: سیستم های مغزی-رفتاری حمایت اجتماعی نارسایی های شناختی خودکشی