تاثیر انجام خطاهای عمدی بر نگرش مثبت به خطا دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم

تاثیر انجام خطاهای عمدی بر نگرش مثبت به خطا دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم

عرفان بهرامی1 عزت اله قدم پور2 محمد عباسی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2) استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3) استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تاثیر انجام خطاهای عمدی بر نگرش مثبت به خطا دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی، به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود؛ جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان چگنی تشکیل دادند که در ابتدا جهت انجام غربال گری، چندین کلاس به روش تصادفی مرحله-ای انتخاب شدند؛ بعد از آن که غربالگری صورت گرفت؛ تعداد 30 نفر از دانش آموزان که دارای شرایط مورد نظر بودند به شکل تصادفی، انتخاب و در دو گروه قرار گرفتند. ابزار پژوهش را پرسشنامه محقق ساخته نگرش به خطا که شامل دو خرده مقیاس نگرش مثبت و منفی به خطا است، تشکیل می داد. روش تحلیل داده¬ها از نوع کوواریانس تک متغیره بود که نتایج آن نشان داد که انجام خطاهای عمدی تاثیر معناداری بر نگرش مثبت به خطا دانش¬آموزان دارد؛ درواقع مشاهده میانگین نمرات دانش آموزان بیان کننده ی این امر بود که آموزش خطاهای عمدی موجب می¬شود که دانش آموزان خطاها را مثبت و مطلوب ارزیابی کنند و این امر موجب افزایش نگرش مثبت به خطا در دانش آموزان می شود.
کلمات کلیدی : خطا خطاهای عمدی نگرش نگرش مثبت به خطا