تاثیر قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر دلایل اجتماعی برای انگیزه خواندن در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی دوم

تاثیر قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر دلایل اجتماعی برای انگیزه خواندن در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی دوم

مینو منجزی ئیلاق1 عزت اله قدم پور2 حسنعلی ویس کرمی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران -
2) استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران -
3) استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران -

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر دلایل اجتماعی برای انگیزه خواندن دانش‌آموزان دختر پایه چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی در شهر دزفول بود. روش پژوهش از نوع طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی شهر دزفول در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که از میان آن‌ها ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، به‌عنوان دو گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. به منظور سنجش دلایل اجتماعی برای خواندن از مقیاس انگیزش خواندن ویگفیلد و گاتری استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمون‌های آمار استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، تاثیر قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر دلایل اجتماعی برای خواندن گروه آزمایش معنادار است.
کلمات کلیدی : قصه‌خوانی تصاویر کتاب دلایل اجتماعی برای خواندن انگیزش خواندن دانش‌آموزان