اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حل مساله کودکان با اختلال یادگیری

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حل مساله کودکان با اختلال یادگیری

نرگس کریمی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد بالینی

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف اصلي پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حل مساله کودکان با اختلال یادگیری بود. طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی پیش آزمون پس آزمون دو گروهی (آزمایش و کنترل) است. جامعه پژوهش کودکان با اختلال یادگیری سنین ۹ تا ۱۱ سال در حال تحصیل در سال 1401 شهر تهران که به کلینیکهای تخصصی اختلالات ویژه ،یادگیری تحت نظارت آموزش و پرورش مراجعه می کنند و براساس معیارهای DSM5 تشخیص گرفته اند میباشد. نمونه پژوهش 30 نفر از دانش آموزان که به شیوه تصادفی ساده(قرعه کشی) انتخاب شدند.این 30 نفر به دو گره 15 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند که گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش با رویکرد راهبرد هیجان قرار گرفت. برای گردآوري اطلاعات مصاحبه بالینی راه حل های شور و اسپیواک (۱۹۸۸) استفاده شد. داده های حاصله با استفاده از تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش با رویکرد راهبرد هیجان بهبود حل مساله دانش آموزان موثر بود(01 /0>P). در نتیجه این رویکرد می تواند به عنوان روشی در مدارس جهت بهبود وضعیت روانی دانش آموزان اختلال یادگیری بکار گرفته شود.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری حل مساله راهبرد هیجان .