تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار اضطرابی، نگرانی و تحمل بلاتکلیفی افراد با سابقه ابتلاء به کووید19 شهرستان قائمشهر

تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار اضطرابی، نگرانی و تحمل بلاتکلیفی افراد با سابقه ابتلاء به کووید19 شهرستان قائمشهر

محبوبه صادقی1

1) 1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور آمل، آمل، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار اضطرابی، نگرانی و تحمل بلاتکلیفی افراد با سابقه ابتلاء به کووید19 شهرستان قائمشهر بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران با سابقه ابتلاء به کووید19 مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر قائمشهر بود که از این افراد200نفر به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. در ادامه تعداد 40 نفر از افراد بر اساس معیارهای ورود و خروج پژوهش انتخاب شدند. و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز در این تحقیق از پرسشنامه های استاندارد، پرسشنامه اضطراب بک ، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) و پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS)، استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده ‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتابج نشان داد نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر افکار اضطرابی، نگرانی و تحمل بلاتکلیفی افراد با سابقه ابتلاء به کووید 19 موثر است. به عبارتی پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، اثر معنی دار عامل بین آزمودنی های (005/0>P ،80/315= (37, 1)F گروه وجود دارد. همچنین چون سطح معناداری آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره کمتر از 05/0 می باشد، لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی بر افکار اضطرابی، نگرانی و تحمل بلاتکلیفی افراد با سابقه ابتلاء به کووید 19 تاثیر مثبت دارد.
کلمات کلیدی : واژه¬های کلیدی : آموزش ذهن آگاهی افکار اضطرابی نگرانی تحمل بلاتکلیفی