واکاوی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش

خدیجه شهرکی1

1) کارشناس ارشد روان شناسی عمومی. دانشگاه آزاد زاهدان. ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
يكي از مهم‌ترين صفات بشري براي رسيدن به هدف‌هايي كه انسان در پيش دارد عزت نفس است برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي، قدرت تصميم‌گيري و ابتكار، خلاقيت، سلامت فكر و بهداشت رواني ارتباط مستقيمي با ميزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندي دارد. اعتماد به نفس به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر براعتماد به نفس می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با استفاده از روش توصیفی- مروری بوده است. نتایج یافته های تحقیق نشان داد، بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دارای یک رابطه متقابل می باشد یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می شود زیرا که خودباوری و تلقی مثبت از خویشتن در یادگیری و ایجاد نگرش برای تحصیل اثر می گذارد و موجب پیشرفت تحصیلی می شود از طرف دیگر موفقیت تحصیلی و رسیدن به مدارج بالا در کار اموزش موجب ارتقای عزت نفس می شود .دانش اموزاني كه از اعتماد به نفس خوبي برخوردارند باور دارند كه مي توانند به اهدافشان برسند انها نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبي مي شناسند و مي توانند در برابر فشارهاي منفي و مشكلات مقاوم باشند اما دانش اموزاني كه از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيستند اغلب نسبت به خودشان نگرش منفي دارند و در زندگي شخصي و اجتماعي دچار مشكلات عديده اي مي شوند.
کلمات کلیدی : عزت نفس پیشرفت پیشرفت تحصیلی .