بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش پریشانی روانشناختی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره

بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش پریشانی روانشناختی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره

سمیه موسی زاده1 کیومرث کریمی2

1) کارشناسی ارشد روان شناسی اسلامی-مثبت گرا، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2) استادیار، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی خانواده آرمانی(cifuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر¬بخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش پریشانی روانشناختی زوجین مراجعه-کننده به مراکز مشاوره در شهرستان سردشت به مرحله اجرا در آمده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان سردشت در طول سال 1400-1401 جامعه آماری پژوهش را تشکیل می¬دهند که گروه نمونه 30 نفری از زوجین که نمره بالایی در پریشانی روانشناختی داشتند از بین داوطلبان واجد شرایط انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هر گروه 15 نفر). بعد از آن پرسشنامه استاندارد پریشانی روانشناختی کسلر فرم۱۰سوالی برای دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. سپس برای گروه آموزش ذهن آگاهی (جلسات آموزشی به تعداد 10 جلسه 90دقیقه¬ای ) انجام شد درحالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله-ای را دریافت نکرد و در پایان هر دو گروه بار دیگر با پرسشنامه¬ مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته شدند. داده¬های حاصل از پرسشنامه¬ها با استفاده از آزمون کواریانس و SPSS-24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها حاکی از آن است که آموزش ذهن آگاهی برکاهش پریشانی روانشناختی زوجین موثر است.(P < 0/05)
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی پریشانی روان شناختی زوجین