مقایسه ویژگیهای روانشناختی مادران دانشآموزان مدرسهگریز و مادران دانشآموزان غیر مدرسهگریز
مقایسه ویژگیهای روانشناختی مادران دانشآموزان مدرسهگریز و مادران دانشآموزان غیر مدرسهگریز
حدیث خسروی1
1) کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه رازی کرمانشاه
محل انتشار :
اولین همایش ملی خانواده آرمانی(cifuma.ir)
چکیده :
با توجه به اهمیت نقش مادر در مشکلات رفتاری دانشآموزان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای روانشناختی مادران در بین دانشآموزان مدرسهگریز و غیر مدرسهگریز انجام گرفت. این پژوهش توصیفی و از نوع مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمانشاه بود. روش نمونهگیری پژوهش تصادفی از نوع خوشهای بود که 50 نفر به عنوان مادر دانشآموزان مدرسهگریز و 50 نفر نیز به عنوان مادران دانشآموزان غیر مدرسه گریز انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه نشانگان اختلالهای روانی SCL-90 بود. برای تحلیل دادههای پژوهش، از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری و نرم افزار spss-26 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین مادران دانشآموزان مدرسهگریز و غیر مدرسهگریز در تمام خرده مقیاسهای ویژگیهای روانشناختی (افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، افکار پارانوئیدی و ...) تفاوت معناداری وجود دارد و مشکلات روانشناختی به شکل معناداری در گروه مادران دانش آموزان مدرسه گریز بیشتر بود (F=16.29، 001/0P<). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که مشکلات روانشناختی مادران در مدرسهگریزی دانشآموزان نقش دارد، بنابراین میتوان اظهار کرد که یکی از دلایل احتمالی گرایش به مدرسهگریزی، مشکلات روانشناختی مادران است.
کلمات کلیدی :
ویژگی روانشناختی
مدرسهگریزی
مادر
دانشآموز