بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی

بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی

ثنا افشاری1 شهرام واحدی2 علی قره داغی3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
2) استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3) استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع طرح تک آزمودنی با چندین خط پایه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که از میان آنها 3 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به مدت 12 جلسه تحت مداخله طرحواره درمانی و 2 و 4 هفته پس از پایان مداخله نیز مورد پیگیری قرار گرفتند. داده ها در سه مرحله خط پایه، درمان و پیگیری با استفاده از پرسش نامه خودپنداره راجرز جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از عملکرد دانش آموزان در مراحل خط پایه، مداخله و پیگیری با استفاده از روش تحلیل دیداری نمودارها، روش درصد داده های غیرهمپوش (PAND) و درصد بهبودی استفاده شد. یافته ها نشان داد که بعد از مداخله اثر طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی معنادار بود (01/0p<). بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت که طرحواره درمانی روش مداخله مناسبی برای بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی است.
کلمات کلیدی : واژه¬های کلیدی: طرحواره درمانی خودپنداره نوجوانان دختر قربانی