نقش استرس ادراک شده با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات

نقش استرس ادراک شده با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات

محمد طحان1 سید مهدی صدیقی2 حجت رجب پور3

1) مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2) مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3) دانشجوی کارشناسی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
دانشجویان در طول تحصیل عوامل تنش زاي وسیعی را تجربه میکنند که تاثیرات وخیمی در عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان ایجاد می کند. این عوامل تنش زا در موارد متعددي قابل تغییر نبوده بلکه لازم است توانمندي دانشجویان در مقابله با عوامل استرس زا ارتقاءیابد. از مطالعه حاضر تعيين ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامتی واحد قائنات می باشد. در این مطالعه توصیفی-مقطعی از نوع همبستگی، تعداد 60 دانشجو از طریق فرمول کوکران از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت (والکر ، 1977) و پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS-14) (کوهن و همکاران ، 1983) بود. داده ها پس از جمع آوری، از طریق نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و استرس ادراک شده رابطه معناداری وجود دارد (862/0 p = و 023/0-= p ). با توجه به نقش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در کاهش میزان استرس ادراک شده در دانشجویان ، ایجاد باورهاي مثبت در زمینه سلامت و نیز آگاه سازي افراد از آثار آن اهمیت می یابد.
کلمات کلیدی : دانشجویان استرس ادراک شده سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت