اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خود انتقادگری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر دزفول دارای اضطراب امتحان

اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خود انتقادگری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر دزفول دارای اضطراب امتحان

حسن عبدال پور1 سعید مشتاقی22

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
2) استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. (نویسنده مسئول)

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودانتقادگری دانش آموزان دارای اضطراب امتحان اسـت. ایـن پـژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماري این پژوهش دانش آموزان پسر دارای اضطراب امتحان، مدارس متوسطه اول شهر دزفول بودند. نمونۀ پژوهش 30 دانش آموز پسر دارای اضطراب امتحان بود کـه بـه صورت تصادفی به (دو گروه آزمایش و کنترل) گمـارده شدند. براي جمع آوري داده ها، از پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن (1997) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامسون و زاروف (2004)اسـتفاده شـد. بـراي گـروه هـاي آزمـایش، آموزش خود شفقت ورزی در 8 جلسه 90 دقیقه اي برگزار شد. در حالی که گروه کنترل مداخله اي را دریافت نکـرد. نتـایج تحلیل کوواریانس (آنکـوا) نشـان داد آموزش خود شفقت ورزی، خودانتقادگری دانـش آمـوزان دارای اضطراب امتحان را کاهش داد.
کلمات کلیدی : آموزش شفقت به خود خودانتقادگری اضطراب امتحان.