مروری بر کارکرد خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه

مروری بر کارکرد خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه

رضا گلی زاده خانقاه1 زهرا اخوی ثمرین2 علی شیخ الاسلامی3

1) دانشجوی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل، ایران
2) استادیار گروه مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران
3) دانشیار گروه مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
چکیده امروزه با گذشت زمان ، اهمیت و ضرورت پرداختن به تحصیل و موانع و عوامل مرتبط با این اصل بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین تحقیق فوق با هدف مطالعه کارکرد خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. این مقاله با روش علمی _ مروری (کتابخانه ای) و با استفاده از منابع معتبر مختلف که قسمت عمده آن در رفرنس پایانی متن آورده شده ، جمع آوری گشت. بر اساس یافته های حاصل از مطالعه مراجع متعدد در رابطه با کم و کیف کارکرد خودکارآمدی تحصیلی، می توان چنین نتیجه گیری کرد که منظور از خودکارآمدی تحصیلی ، یعنی اعتقاد و اعتماد دانش آموز به توانایی ها و قابلیت های خویش در راستای مدیریت مسائل و امورات تحصیلی پیرامون محیطی خود می باشد که درواقع مفهوم کارکرد و کاربرد این خودباوری به کارگیری خلاقیت در حل مسائل و سهولت و قدرت توان یادگیری اشاره دارد. در نهایت می توان گفت وجود مقدار بالای این شاخص در دانش آموزان موجب افزایش بهره وری و عملکرد تحصیلی آنها می گردد. پیشنهاد می شود عوامل ذی ربط و دست اندرکاران تربیتی با برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی و تغییر اولویت ها منجر به تقویت حس خودکارآمدی و خودباوری دانش آموزان گردند.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: خودکارآمدی_ عملکرد تحصیلی _ خلاقیت_ مدیریت_ بهره وری.