اثر بخشی بازی درمانی بر مهارتهای گفتاری، ارتباط اجتماعی و حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم

اثر بخشی بازی درمانی بر مهارتهای گفتاری، ارتباط اجتماعی و حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم

ایمان رضایی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
بازی درمانی همواره در جهت رشد و پرورش جنبه های روحی و جسمی کودکان مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش بازی درمانی بر مهارتهای گفتاری، ارتباط اجتماعی و حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. حجم نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان اوتیسم بوده که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از مراکز آموزشی ویژه کودکان اوتیسم شهرستان تنکابن انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون سنجش رشد نیوشا استفاده شد، اطلاعات بدست آمده از طریق تحلیل كوواريانس چند متغیره (مانکوا) مورد تجزیه و تجلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که آموزش بازی درمانی بر مهارتهای گفتاری، ارتباط اجتماعی و حرکتی کودکان متبلا به اوتیسم مؤثر بوده، بین گروه آزمایش که تحت تأثیر آموزش بازی درمانی بوده اند و گروه کنترل که تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند تفاوت معنادار وجود داشت. با توجه به یافته های بدست امده میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی موجب افزایش مهارتهای گفتاری ، اجتماعی و حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم شده است.
کلمات کلیدی : مهارتهای گفتاری مهارتهای ارتباط اجتماعی مهارتهای حرکتی کودکان اوتیسم.