تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و اضطراب کرونا

سارا خزائی1 کیمیا خزائی2 علی خفاجه3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
2) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
3) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف: شیوع ویروس کرونا آسیبهای روانشناختی متعددی ایجاد نمود که اضطراب از مهمترین آن ها است و یکی از مهمترین حوزه های درمانی بیماری کرونا، تاثیرات روانشناختی این بیماری است که می‌باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و یکی از درمان هایی که در حوزه روانشناسی مطرح است، ذهن آگاهی است. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون به همراه گروه کنترل بود و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس (بیمارستان‌های تهران) انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) و پرسشنامه کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) استفاده شد. یافته ها: تفاوت میانگین های تعدیل یافته کیفیت خواب و اضطراب کرونا در گروه های آزمایش و کنترل برابر 97/9 و 68/6 است که در سطح 001/0 معنی دار می باشد. از آن جا که میانگین های تعدیل یافته پس آزمون گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل است بنابراین میتوان گفت کیفیت خواب و اضطراب کرونا گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل است. نتیجه گیری: رویکرد ذهن آگاهی مي تواند در رهاسازی افراد از افکار ، عادت ها و الگوهای رفتاری ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمي در کاهش اضطراب ایفا میکند و بر کیفیت خواب تاثیرگذار است.
کلمات کلیدی : آموزش ذهن آگاهی کیفیت خواب اضطراب کرونا