اثر بخشی تقویت کنش های اجرایی بر توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - نقص توجه (ADHD)

اثر بخشی تقویت کنش های اجرایی بر توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - نقص توجه (ADHD)

ویس پارسا1 محمد جمال رهنمایی2 ونوس پارسا3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2) دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس بین الملل کیش ، ایران
3) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران غرب، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش سنجش میزان اثربخشی تقویت کنش های اجرایی بر توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) بود. جهت بررسی فرضیه های این پژوهش از جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدائی شهر مشهد در سال تحصیلی 97-96 تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شده، با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مقياس نارسايي در کنش‌وري اجرايي بارکلي (BDEFS-CA) بر روی آن ها اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی کودکانی که تقویت کنش های اجرایی را دریافت کردند نسبت به اعضای گروه کنترل، افزایش معناداری داشته است. بنابراین می توان گفت تقویت کنش های اجرایی بر توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) تاثیر دارد. کلمات کلیدی: کنش های اجرایی، سازمان دهی ، برنامه ریزی، اختلال بیش فعالی – نقص توجه
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: کنش های اجرایی سازمان دهی برنامه ریزی اختلال بیش فعالی – نقص توجه