نقش سودمندی ادراک شده و امید به آینده در پیش بینی انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

نقش سودمندی ادراک شده و امید به آینده در پیش بینی انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

مهدی زارعی1 سمیرا نجفی قراداغلو2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه و مربی امور تربیتی آموزش و پرورش عشایری استان آذربایجانشرقی
2) دانشجوی رشته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز(پردیس الزّهرا )

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی نقش سودمندی ادراک شده و امید به آینده در پیش بینی انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد .جامعه آماری این پژوهش؛ کلیه دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه محقق در سال 1400-1401بودند که با روش نمونه گیری دسترس؛ 200 نفر از آنها در نمونه قرار گرفتند. برای سنجش انگیزه تحصیلی از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی AMS (1992) و برای اندازه گیری سودمندی ادراک شده،گویه های مربوط به سودمندی ادراک شده از پرسشنامه روی آوردهای یادگیری و برای سنجش امیده به آینده از مقیاس امید اسنایدر(1991) استفاده شد . یافته ها نشان داد بین متغیرهای سودمندی ادراک شده و امید به آینده با انگیزه تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد، نتیجه آنکه بهتر است به مولفه های سودمندی ادراک شده و امید به آینده به عنوان تعدادی از متغیرهای پیش بینی کننده انگیزه تحصیلی دانشجویان در محیط های آموزشی توجه بیشتری مبذول گردد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: سودمندی ادراک شده امید به آینده و انگیزه تحصیلی