بررسی ویژگی‌های روانسنجی و ساختار عاملی نسخه ایرانی پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان

بررسی ویژگی‌های روانسنجی و ساختار عاملی نسخه ایرانی پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان

نگار قدیمی باویل علیائی1 دکتر زینب خانجانی2 دکتر تورج هاشمی3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان. دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.
2) استاد تمام. گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.
3) استاد تمام. گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
تعامل با همسالان به‌عنوان یک متغیر کلیدی در روابط بین فردی و روابط انسانی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه، میزان زمان سپری شده با همسالان در نوجوانی افزایش می‌یابد، گرایش به رفتارهای پرخطر مانند بزهکاری، مصرف سیگار و الکل و غیره تحت تأثیر همسالان نیز افزایش پیدا می‌کند. علی‌رغم پیامدهای منفی تأثیر همسالان، تاکنون ابزاری برای سنجش این متغیر در ایران ساخته نشده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی و ساختار عاملی نسخه ایرانی پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان انجام گرفت. روش پژوهش مقطعی از نوع روانسنجی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه نوجوانان 14-18 ساله شهر تبریز می‌باشد که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول تحصیل بودند و نمونه‌ای به حجم 360 نفر از مدارس انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس بود. از پرسشنامه ادراک از ارتباط با همسالان (چو و چانگ، 2012) و پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان (اشتاینبرگ و موناهان، 2007) در این پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی و تأییدی از مدل دو عاملی نسخه ایرانی پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان حمایت کرد. به علاوه، نتایج این مطالعه نشان داد که این پرسشنامه همبستگی مثبت و معنی‌داری با پرسشنامه ادراک از ارتباط با همسالان داشته و از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. با توجه به ویژگی‌های روانسنجی مطلوب و ساختار عاملی نیرومند نسخه‌ی ایرانی پرسشنامه مقاومت در برابر نفوذ همسالان در نمونه‌ی نوجوانان ایرانی، به کارگیری این ابزار در مطالعات آینده می‌تواند به یافته‌های دقیق‌تر در این حوزه منجر شده و موجب گسترش دانش ما در این زمینه شود.
کلمات کلیدی : روانسنجی مقاومت در برابر نفوذ همسالان تحلیل عاملی نوجوانی.