روش های بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی: یک مطالعه مروری سیستماتیک

روش های بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی: یک مطالعه مروری سیستماتیک

ساجده مختاری1 فاطمه ایزدپناه2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی،
2) کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی،

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش های بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مروری سیستماتیک روایتی بود. در پژوهش حاضر در ابتدا با وارد کردن کلید واژه های مرتبط شامل اختلال نارسایی توجه، اختلال نقص توجه، اختلال کاستی توجه، اختلال بیش فعالی، فزون کنشی، تعاملات اجتماعی و مهارت های اجتماعی مقالات معتبر از پایگاه های اطلاعاتی شناسایی شد و پس ازبررسی مقالات که در این زمینه به چاپ رسیده بود. با توجه به ملاک های ورود پژوهش مقالات مناسب مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی حاصل از مقالات نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری ، مداخلات مبتنی بر خانواده، روان نمایشگری، هنردرمانی با رویکرد نقاشی و آموزش بازداری پاسخ از روش های موثر در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی است. تمرکز بر این مداخلات می تواند راهگشای پژوهش های بیشتری در زمینه ارائه مداخلات موثر در جهت بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی برای پژوهشگران و متخصصان باشد.
کلمات کلیدی : اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی روایتی مهارت های اجتماعی مروری سیستماتیک