مداخلات موثر در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مروری سیستماتیک

مداخلات موثر در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مروری سیستماتیک

فاطمه خواجه پور1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک مداخلات موثر در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مروری سیستماتیک بود. در پژوهش حاضر در ابتدا با وارد کردن کلید واژه های مرتبط شامل اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری ویژه، ناتوانی یادگیری، اختلال خواندان، اختلال نوشن، اختلال ریاضی، نارساخوانی، نارسانویسی، حساب نارسایی، تعاملات اجتماعی و مهارت های اجتماعی پژوهش های معتبر داخلی از پایگاه های اطلاعاتی مگ ایران، علم نت، پژوهش شناسایی و بررسی 67 تعداد 1400 تا 1390نورمگز، پورتال جامع انسانی، مرکز جهاد دانشگاهی و ایران داک از سال مقاله مورد بررسی قرار 5شد و پس از آن پژوهش های مناسبی که در این زمینه به چاپ رسیده بود با توجه به ملاک های ورود آموزش مهارت های ، گرفت. ارزیابی حاصل از مقالات نشان داد که آموزش کنش های اجرایی، آموزش نظریه ذهن ، یکپارچگی حسی تنظیم هیجان و بازی درمانی گروهی از جمله مداخلات موثر در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص در مطالعات ایرانی است. تمرکز بر این مداخلات می تواند راهگشای پژوهش های بیشتری در زمینه ارائه مداخلات موثر در جهت بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص برای پژوهشگران و متخصصان باشد.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری خاص مهارت های اجتماعی مداخلات مروری سیستماتیک