نقش ذهن آگاهی در پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان مقطع کارشناسی

محبوبه آذریان رشت آباد1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، آستانه اشرفیه، ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
ویان از اقشار مستعد و برگزیده جامعه و سازندگان آینده کشور هستند، از این رو توجه به کیفیت زندگی آن¬ها بسیار ضرورتی انکار ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ذهن آگاهی در پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد آستانه اشرفیه در سال تحصیلی 1401-1400 بود. از بین جامعه پژوهش نمونه ای به حجم 286 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه¬های پنج عاملی ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1998) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بین نمره کل ذهن آگاهی و مولفه¬های مشاهده، توصیف، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت تجربه درونی، عدم واکنش به تجربه درونی با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. (01/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه¬های عدم واکنش به تجربه درونی، و مشاهده به صورت مثبت و در مجموع 2/40 درصد تغییرات کیفیت زندگی دانشجویان را پیش بینی می¬کنند (01/0P<). بر این اساس می-توان نتیجه گرفت در مورد بهبود کیفیت زندگی دانشجویان لازم است مهارت¬های ذهن آگاهی آنان مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی کیفیت زندگی دانشجویان.