نقش جو گروه های آموزشی در ارتقای اعتماد حرفه ای دانشجویان

نقش جو گروه های آموزشی در ارتقای اعتماد حرفه ای دانشجویان

لیلا باهمت1 حسین تقوی2 مهدی معینی کیا3

1) دانش آموخته دانشگاه محقق اردبیلی
2) عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
3) عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
باور و ایمان به توانایی ها و مهارت های حرفه ای مقوله ای است که می تواند نقش قابل توجهی در چگونگی انجام نقش های مختلف داشته باشد. از اعتقاد به ارزشمندی مهارت ها و صلاحیت ها به عنوان اعتماد حرفه ای یاد می شود. جو حاکم بر فضای آموزشی عاملی است که همه فرایند یاددهی- یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتماد حرفه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. پژوهش حاضر نیز در پی شناسایی نقش جو گروه های آموزشی در شکل گیری اعتماد حرفه ای دانشجویان بوده است و در این راستا گروهی از دانشجویان پرستاری را مورد مطالعه قرار داده است. روش مطالعه با توجه به هدف کاربردی و با توجه به نحوه و فرایند گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی همبستگی بود. شرکت کنندگان متشکل از ۱۷۹ نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند که با استفاده از نمونه گیری به شیوه اتفاقی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های لازم از دو مقیاس استاندارد اعتماد حرفه‌ای آریجاک و جو گروه های آموزشی دریم استفاده شد. داده‌ها با استفاده روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌روش همزمان تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان می دهد که رابطه عامل کلی با اعتماد حرفه ای معنادار بوده است. همچنین به اندازه 14/0 ، 24/0 و 29/0 درصد از تغییرات اعتماد حرفه ای توسط مولفه های جو گروه های آموزشی تبیین می شود. نتایج حاصل شده نشان می دهد که هرچه میزان ادراک از مدرسین، ادراک از توانایی علمی و ادراک از شرایط اجتماعی بیشتر باشد، فضا و جو حاکم بر گروه های آموزشی با احتمال بیشتری می تواند اعتماد حرفه ای دانشجویان را پیش بینی کند و دانشجویان در گروه های آموزشی با جو خوب و مثبت بیشتر به اهمیت و ارزش رشته ای که در آن تحصیل می کنند واقف می شوند.
کلمات کلیدی : اعتماد حرفه ای جو گروه های آموزشی دانشجویان پرستاری