نقش تمایزیافتگی خود و هموابستگی در پیشبینی علائم افسردگی در دانشجویان دانشگاه الزهرا در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹
نقش تمایزیافتگی خود و هموابستگی در پیشبینی علائم افسردگی در دانشجویان دانشگاه الزهرا در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹
فریما حسینی1 شایان نوری لاسکی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران -
محل انتشار :
سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
زمینه و هدف: افسردگی از گستردهترین مشکلات حال حاضر است که بیشتر در بین دانشجویان، بهخصوص دختران شیوع پیدا کرده است. با توجه به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تمایزیافتگی خود و هموابستگی در پیشبینی علائم افسردگی در دانشجویان دختر انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی است. نمونه موردمطالعه شامل ۱۲۰ دانشجوی دختر بود، که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه تمایزیافتگی خود فرم کوتاه، پرسشنامه هموابستگی هالیوک و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد علائم افسردگی با مؤلفه جایگاه من رابطه معنادار و معکوس دارد (39/0-r= و 05/0>p)، اما با هم¬آمیختگی رابطه معنی¬دار و مثبت دارد (49/0r= و 05/0>p)، با برش هیجانی رابطه معنی¬دار و مثبت دارد (39/0r= و 05/0>p)، با واکنشپذیری هم رابطه معنادار و مثبت دارد (51/0r= و 05/0>p) و در آخر با نمره کلی تمایزیافتگی خود (47/0-r= و 05/0>p) رابطه منفی و معنیدار دارد. ولی افسردگی با مؤلفه تمرکز بیرونی رابطه معنی¬دار و مثبت دارد (58/0r= و 05/0>p)، با ازخودگذشتگی رابطه معنادار و مثبت دارد (34/0r= و 05/0>p)، با واکنشی بودن رابطه معنی¬دار و مثبت دارد (5/0r= و 05/0>p) و با نمره کلی هموابستگی (57/0r= و 05/0>p) ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نیز نشان داد 51 درصد از واریانس علائم افسردگی بهوسیله تمایزیافتگی خود و هموابستگی تبیین میشود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که تمایزیافتگی خود و هموابستگی در علائم افسردگی نقش دارند.
کلمات کلیدی :
تمایزیافتگی خود
هموابستگی
افسردگی
دانشجویان دختر