پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان بر اساس تجارب شبه توهمی و نشخوار فکری افسرده ساز

پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان بر اساس تجارب شبه توهمی و نشخوار فکری افسرده ساز

علی محمدزاده1 اکبر باشکوه2

1) استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پدیده های شبه روانپریشی از قبیل تجارب شبه توهمی، و شبه روان رنجوری مانند نشخوارهای فکری افسرده ساز از طریق تولید هیجان های منفی می توانند در تبیین تعلل ورزی تحصیلی نقش داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان بر اساس تجارب شبه توهمی و نشخوار فکری افسرده ساز بود. اين پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه اي به حجم 306 نفر از بین دانشجویان انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. شرکت کننده ها به پرسشنامه های تعلل ورزی تحصیلی، مقیاس توهم لانای – اسلید و نشخوار فکری افسرده ساز پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر دو متغیر تجارب شبه توهمی و نشخوار فکری افسرده ساز با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه معنی داری دارند. بر پایه نتایج، در گام اول نشخوار فکری افسرده ساز و در گام دوم تجارب شبه توهمی به تریب بیشترین سهم را در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی در معادله رگرسیونی داشتند. یافته های این پژوهش بر نقش افکار و تصاویر ذهنی مزاحم در تبیین تعلل ورزی تحصیلی تاکید دارد.
کلمات کلیدی : تعلل ورزی تحصیلی مشکلات تحصیلی تجارب شبه توهمی نشخوار فکری افسرده ساز افکار مزاحم