رابطه هوش هیجانی با بروز و مهار خشم در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر بندر انزلی

رابطه هوش هیجانی با بروز و مهار خشم در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر بندر انزلی

لیلا حسنی پور ازگمی1 زینب اسمعیل زاد بوستان2 زهرا زمانی کلده3

1) کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندر
2) کارشناسی مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه بهشهر
3) کارشناسی مهندس نرم افزار کامپیوتر ، دانشگاه غیرانتفاعی احرار ،رشت

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر حسب روش از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعـه آمـاري ایـن پژوهـش تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر بندر انزلی در سـال تحصیلـی 1401-1402 بودند. به روش نمونه گیـری خوشه ای چند مرحله ایی ، 4 مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس پایه های پنجم و ششم و در مجموع تعداد 172 انتخـاب و مـورد مطالعـه قرار گرفتند. در این پژوهش برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشـنامه اسـتاندارد هـوش هیجانـی سـیبریا شـرینگ و سیاهه بروز حالت – رگه خشم اشپیلبرگر استفاده شد. داده ها به وسیله آزمون های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که که همبستگی منفی و معنی داری بین مولفه های هوش هیجانی و بروز و مهار خشم وجود داشت ؛ همچنین نشان داد که مولفه های هوش هیجانی توانسته است 43 درصد واريانس بروز و مهار خشم دانش آموزان را تبيين كنند. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی از جمله عواملی است که بر بروز و مهار خشم دانش آموزان موثر باشد.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی بروز خشم مهار خشم شـرینگ اشپیلبرگر