اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل سازی ویدئویی بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل سازی ویدئویی بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا

زهرا حسینی1

1) کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد تهران جنوب

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل سازی ویدئویی بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گرداوری اطلاعات، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر 8 تا 12ساله مبتلا به اختلال اتیسم شهر تهران در سال 1400-1401بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم اهلر و همکاران(1999) که واجد ملاک‌های ورود دریافت تشخیص اختلال اتیسم با عملکرد بالا، پسر بودن، قرار داشتن در محدوده سنی 8 تا 12و ملاک خروج غیبت متوالی در بیش از 1جلسه از جلسات آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل سازی بودند، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط مقیاس تجدید¬نظر شده رفتارهای چالشی بودفیش و همکاران(2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش الگودهی ویدئویی را طی 8 جلسه دریافت کرد. در پایان هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل سازی ویدئویی موجب کاهش رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا می شود.
کلمات کلیدی : آموزش مهارت های ارتباطی اختلال اتیسم با عملکرد بالا مدل سازی ویدئویی رفتارهای چالشی