اثربخشی ذهن آگاهی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سراوان

اثربخشی ذهن آگاهی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سراوان

سحر سبحانی سیب1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور فردوس

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی ذهن آگاهی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سراوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان پایه ششم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 شهر سراوان بود. از بین جامعه هدف تعداد 30 دانش¬آموز پسر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون مهارت حل مسأله هپنر و پترسون(1982) مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش پروتکل ذهن آگاهی را در 8 جلسه 30 دقیقه‌ای در طول 4 هفته دریافت کردند. در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی موجب افزایش مهارت حل مسـأله دانش¬آموزان پسر پایه ششم شهر سراوان می‌شود. از این رو می توان ذهن آگاهی را به عنوان یک روش مؤثر در ارتقای و مهارت حل مسـأله دانش¬آموزان پیشنهاد داد.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: دانش آموزان پایه ششم ذهن آگاهی مهارت های حل مسـأله