پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان براساس ذهن آگاهی (مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه اردبیل)

پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان براساس ذهن آگاهی (مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه اردبیل)

اکبر منتظر1 حسن یاقوتی زرگر2

1) دانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2) کارشناس ارشد روان شناسی بالینی. ستاد مبارزه با مواد مخدر

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه گرایش به اعتیاد و ذهن آگاهی دانش آموزان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد تقریبی 1000 نفر تشکیل می¬داد. روش نمونه¬گیری از نوع در دسترس و حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 120 نفر تعیین¬ گردید. که از این تعداد 116 نفر به صورت کامل به پرسشنامه¬ها پاسخ دادند. جهت جمع ¬آوری داده¬های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته گرایش به اعتیاد و پرسشنامه¬ی ذهن آگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2006) در قالب پنج مؤلفه‌ی مشاهده، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوتی بودن، توصیف، عدم واکنشی بودن استفاده¬گردید. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش از نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج نشان داد متغیر ذهن آگاهی با متغیر گرایش به اعتیاد رابطه¬ی معنی¬دار و منفی دارند (05/0>P). پپ
کلمات کلیدی : گرایش به اعتیاد ذهن آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه