مروری کوتاه بر اختلال یادگیری (LD)

زهرا ذکاوتی1 سمیرا قادرپناه2 مجید شاهی گنزق3

1) کارشناسي علوم تربيتي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران
2) کارشناسي علوم تربيتي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران
3) کارشناسي علوم تربيتي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مروری کوتاه بر اختلال یادگیری تدوین شده است. ناتوانی های یادگیری، یکی از بزرگترین و شاید جنجال برانگیز ترین مقوله های آموزش و پرورش است.اختلال یادگیری ، یک اختلال عصب شناختی است که بر توانایی مغز در ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد و به گروه ناهماهنگی از اختلال ها گفته می شود که به شکل مشکلات عمده در فراگیری و به کار گیری توانایی های خواندن، نوشتن و ریاضیات آشکار می شود. به طور کلی از جمله ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می توان به مشکل در واج شناسی، درک مطلب، معنی شناسی، رمزشناسی، کج نوسی، نامرتب نوسی، پررنگ-نویسی، مشکلات مربوط به ریاضی اشاره کرد. از عواملی که باعث تشدید اختلال یادگیری و مشکلات مربوطه می شود شامل: عدم تخصص کافی مربیان، ضعف آموزش، وسایل آموزشی نامناسب، غیبت های طولانی کودک از مدرسه، ارائه مطالب به شیوه غیرمرتبط و نامناسب، تغذیه نامناسب، الگوی خواب نامنظم، مشکلات خانوادگی، بیماری در دوره کودکی می شود.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری اختلال خواندن اختلال نوشتن اختلال ریاضی