بررسی مدل علی تابآوری مادران بر اساس تعارضات والد-فرزند با میانجیگری اضطراب کرونا در دوران آموزش مجازی
بررسی مدل علی تابآوری مادران بر اساس تعارضات والد-فرزند با میانجیگری اضطراب کرونا در دوران آموزش مجازی
مونا زیار لارمی1 احمدرضا کیانی2 محمد تیموری غلامی3 سمیه محمدی کشکا4
1) کارشناس ارشد مشاوره_ خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور نورآباد دلفان. لرستان، ایران
4) کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
محل انتشار :
سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علی تابآوری مادران بر اساس تعارضات والد-فرزند با میانجیگری اضطراب کرونا در دوران آموزش مجازی در دانش آموزان شهر آستارا انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و نحوه گردآوری داده¬ها همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامي دانش آموزان مدارس دوره اول متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1401-1400 در شرایط اپیدمی کرونا بود. در این پژوهش 200 نفر از مادران دانش آموزان، به صورت نمونهگیری در دسترس و به روش اینترنتی، از طریق برنامه شاد در پژوهش شرکت کردند. برای سنجش تابآوری مادران از پرسشنامه استاندارد تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، تعارض والد –فرزند از پرسشنامه تعارض والد –فرزند فرم والدین اسدی یونسی و همکاران (1390) و اضطراب کرونا از پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس (CDAS) علیپور و همکاران (1398) استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، تعارض والد –فرزند فرم والدین اسدی یونسی و همکاران (1390) و اضطراب کرونا ویروس (CDAS) علیپور و همکاران (1398) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS24 و Lisrel8.8 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که متغیرهای فراوانی تعارض، شدت تعارض و اضطراب کرونا بر تابآوری مادران اثر مستقیم منفی و معنادار دارند. نتایج مربوط به شاخص¬های برازش مدل نیز نشان داد که اضطراب کرونا می¬تواند میانجی روابط بین فراوانی تعارض و شدت تعارض با تابآوری مادران باشد. بنابراین وجود تعارضات والد- فرزند و بیماری کرونا بر روی تابآوری مادران در دوران آموزش مجازی اثر چشم گیری دارد.
کلمات کلیدی :
تابآوری مادران
اضطراب کرونا
تعارض والد-فرزند
آموزش مجازی