بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر میزان توجه اشتراکی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر میزان توجه اشتراکی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

مهدیه بازیار1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر میزان توجه اشتراکی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان پسر10 تا 13 سال اتیسم با عملکرد بالا در مراکز توانبخشی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود. تعداد30 کودک با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از مرکز بهزیستی و توانبخشی شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم و مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه(ESCS) بود. در این پژوهش گروه آزمایش در10 جلسه 45 دقیقه ای به مدت 1 ماه بازی درمانی گروهی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که بازی درمانی گروهی موجب بهبود میزان توجه اشتراکی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا شده است.
کلمات کلیدی : autism, group play therapy, joint attention