بررسی اثر بخشی آموزش بازی های حسی بر مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون

بررسی اثر بخشی آموزش بازی های حسی بر مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون

مهدیه بازیار1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش بازی های حسی بر مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون انجام شد. . این پژوهش به لحاظ روش در زمره تحقیقات نیمه آزمایشی جای می گیرد و دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر مبتلا به نشانگان داون شناساییشده توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان تهران در سال 1400 بود. از بین جامعه هدف؛ حجم نمونه پژوهش حاضر، شامل 30 دانش آموز با نشانگان داون بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی گمارش شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی مشکلات رفتاری آخنباخ بود. در این پژوهش گروه آزمایش طی 10 جلسهی 45 دقیقهای آموزش بازی های حسی دریافت کرد در صورتی که گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکرد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که که آموزش بازی های حسی موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون شده است.
کلمات کلیدی : بازی های حسی مشکلات رفتاری نشانگان داون