پیش بینی گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین بر اساس سبک های فرزندپروری، نظم جویی شناختی هیجان و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان در ایام شیوع کرونا ویروس

پیش بینی گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین بر اساس سبک های فرزندپروری، نظم جویی شناختی هیجان و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان در ایام شیوع کرونا ویروس

فاطمه نصرتی1 دکتر سیده زهرا علی بخشی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2) نویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی پیش¬بینی گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین بر اساس سبک¬های فرزندپروری، نظم¬جویی شناختی هیجان و اهمال¬کاری تحصیلی دانش¬آموزان در ایام شیوع کرونا ویروس بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش¬آموزان دختر دوره متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این‏ افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن(2007) و به شیوه نمونه‏گیری در دسترس انتخاب‌ و به مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین(OACS) ویسی و همکاران(1399)، مقیاس سبک‏های فرزندپروری ادراک شده گرولنیک، دسی و ریان(1997)، فرم کوتاه پرسشنامه نظم‏جویی¬ شناختی هیجانی(CERQ) گرانفسکی و کرایج(2006) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی(APQ) سواری (1390) پاسخ دادند. داده‏های جمع¬آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین سبک¬های فرزندپروری و راهبردهای سازگارانه نظم¬جویی شناختی هیجان با گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین رابطه منفی و معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین یافته¬ها نشان داد که بین راهبردهای ناسازگارانه نظم¬جویی شناختی هیجان و اهمال¬کاری تحصیلی با گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 6/70 درصد واریانس گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین به ‌وسیله سبک¬های فرزندپروری، نظم¬جویی شناختی هیجان و اهمال¬کاری تحصیلی تبیین می‏شود. يافته‏هاي اين پژوهش نشان مي¬دهد كه سبک¬های فرزندپروری، نظم‏جویی شناختی هیجان و اهمال¬کاری تحصیلی نقش مهمی در پیش¬بینی گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین دارند.
کلمات کلیدی : گرایش به تقلب تحصیلی آنلاین سبک¬های فرزندپروری نظم¬جویی شناختی هیجان اهمال¬کاری تحصیلی کرونا ویروس(کووید-19).