بررسی عوامل تاثیرگذار بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل

بررسی عوامل تاثیرگذار بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل

افسانه پگاه1 حبیب سلیمانی2 عارف قبله3 علی شکرگزار4

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی - آموزش دهنده آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل
2) دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل – کارشناسی ارشد شیمی آلی دانشگاه محقق اردبیلی
3) رئیس اداره نهضت سوادآموزی و معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک اموزش و پرورش اردبیل
4) کارشناس اداره نهضت سوادآموزی- اموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل بود. برای وصول به این هدف از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل بود بطور تصادفی یک مدرسه انتخاب شد و نمونه آماری شامل 60 نفر بود. روش مطالعه حاضر با توجه به موضوع آن توصیفی از نوع همبستگی بود، داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، آزمون عزت نفس، آزمون حمایت اجتماعی، مقیاس سلامت روان، آزمون امیدواری و آزمون استرس های تحصیلی گردآوری شد. همچنین جهت توصیف وضعیت حال حاضر دانش آموزان علاوه بر پرسشنامه های فوق از معدل سال قبل، نمرات پایانی نیمسال اول و نمرات مستمر نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1401 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین انگیزش تحصیلی با عزت نفس،امیدواری، حمایت اجتماعی ادرا شده و استرس های دانش آموزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد روی عزت نفس، امیدواری، حمایت اجتماعی ادراک شده و استرس های دانش آموزی در دانش آموزان دارای انگیزش تحصیلی پایین کارگردد تا عزت نفس ، امیدواری، حمایت اجتماعی ادراک شده تقویت شود و استرس های دانش آموزی کاهش یابد و در نهیا پیشرفت تحصیلی به همراه انگیزش تحصیلی حاصل گردد.
کلمات کلیدی : انگیزش عزت نفس سلامت روان حمایت اجتماعی امیدواری استرس ها