سنجش اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود وسواس فکری و عملی دانش آموزان دختر دبیرستانهای سروآباد
سنجش اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود وسواس فکری و عملی دانش آموزان دختر دبیرستانهای سروآباد
نگین باهوی1
1) کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
محل انتشار :
سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
افکار وسواسی در حقیقت افکار، تصاویر ذهنی یا تکانههای ناخواسته غیرقابلقبول، مزاحم و تکراریاند که با مقاومت ذهنی همراهاند، کنترلشان دشوار است و بهطورکلی گرچه فرد به بیمعنی بودن این افکار واقف است، اما ایجاد پریشانی میکنند. پیامدهای کارکردی اختلال وسواس فکری عملی با کاهش کیفیت زندگی تأثیر منفی بر کارکردهای اجتماعی و روابط بین فردی داشته و زمینه عدم پیشرفت در زندگی را فراهم میکند. بر این اساس درمان این اختلالات اجتنابپذیر و درمانهای شناختی خاصی برای آنها طرح گردیده است که ازجمله آنها درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. این پژوهش بهمنظور بررسی کارآمدی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در درمان اختلال وسواس فکری-عملی دختران دبیرستانهای سروآباد صورت گرفته است. بدین منظور 15 دختر مبتلا به اختلال وسواس 16 تا 18 سال به شیوۀ نمونهگیری تصادفی از بین دانش آموزان دبیرستانهای سروآباد انتخاب شدند. پسازآن با استفاده از پرسشنامه مقیاس وسواسی جبری ییل براون، تمام بیماران قبل از درمان و بعد از درمان و 4 هفته پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل نتایج به کمک تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش علائم وسواسی، مبتلایان مؤثر بوده و شدت آن را کاهش میدهد.
کلمات کلیدی :
اختلال وسواسی جبری
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
ییل براون